hondagrudzinski.pl
Silniki

Total 5W-40: Do jakich silników? Sprawdź normy i aprobaty

Tomasz Grudziński.

15 listopada 2025

Total 5W-40: Do jakich silników? Sprawdź normy i aprobaty

Spis treści

Wybór odpowiedniego oleju silnikowego to jedna z kluczowych czynności, która bezpośrednio wpływa na żywotność i kondycję jednostki napędowej Twojego pojazdu. Na rynku dostępnych jest wiele produktów, a jednym z nich jest olej Total 5W-40. Ale do jakich dokładnie silników jest on przeznaczony? Czy sprawdzi się w Twoim samochodzie? W tym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości, abyś mógł podjąć świadomą decyzję.

Total 5W-40: Klucz do wyboru odpowiedniego oleju dla Twojego silnika

  • Total 5W-40 to syntetyczny olej przeznaczony do nowoczesnych silników benzynowych i wysokoprężnych.
  • Kluczowe jest rozróżnienie na oleje "Full SAPS" (np. Total Quartz 9000) i "Low SAPS" (np. Total Quartz Ineo C3).
  • Oleje "Full SAPS" (ACEA A3/B4) są odpowiednie dla silników bez filtra DPF/FAP.
  • Oleje "Low SAPS" (ACEA C3) są obowiązkowe dla silników wyposażonych w DPF/FAP.
  • Zawsze sprawdzaj konkretne aprobaty producenta samochodu (OEM), takie jak VW 502.00/505.00, MB 229.5, BMW Longlife-01, PSA B71 2296 dla Full SAPS, lub VW 505.01, MB 229.51 dla Low SAPS.
  • Błędny wybór oleju do silnika z DPF/FAP może prowadzić do kosztownych awarii filtra.

Co oznacza 5W-40 i dlaczego to ważna informacja dla kierowcy?

Symbol "5W-40" na opakowaniu oleju silnikowego to nie tylko ciąg cyfr i litery. To kluczowa informacja o jego właściwościach i przeznaczeniu. Pierwsza liczba, poprzedzona literą "W" (od ang. Winter zima), określa płynność oleju w niskich temperaturach. Niższa wartość oznacza lepsze właściwości rozruchowe zimą olej szybciej dociera do wszystkich smarowanych elementów silnika, minimalizując jego zużycie podczas zimnych startów. W przypadku "5W", olej ten zachowuje odpowiednią płynność nawet w temperaturach znacznie poniżej zera, co jest niezwykle ważne w naszym klimacie.

Druga liczba, czyli "40", odnosi się do lepkości oleju w wysokich temperaturach pracy silnika. Im wyższa ta wartość, tym olej jest gęstszy w gorących warunkach. Lepkość 40 jest powszechnie stosowana w wielu nowoczesnych silnikach, zapewniając odpowiednią ochronę i film olejowy nawet podczas intensywnej eksploatacji czy jazdy w trudnych warunkach. Oleje oznaczane jako 5W-40 są zazwyczaj olejami syntetycznymi, co oznacza, że ich bazowe oleje zostały poddane zaawansowanym procesom chemicznym. Technologia syntetyczna zapewnia znacznie lepszą stabilność termiczną, odporność na utlenianie i mniejsze parowanie w porównaniu do olejów mineralnych czy półsyntetycznych. To przekłada się na dłuższą żywotność oleju i lepszą ochronę silnika przez cały okres jego użytkowania.

Technologia syntetyczna: Co daje Twojemu silnikowi olej Total Quartz?

Wybierając olej Total Quartz 5W-40, stawiasz na technologię syntetyczną, która oferuje szereg korzyści dla Twojego silnika. Syntetyczne bazy olejowe, z których produkowane są te oleje, charakteryzują się jednolitą strukturą molekularną. Oznacza to, że olej ten zapewnia doskonałe smarowanie w szerokim zakresie temperatur. Niezależnie od tego, czy silnik jest zimny, czy rozgrzany do wysokich temperatur pracy, olej syntetyczny zachowuje swoje optymalne właściwości.

Co więcej, oleje Total Quartz są formułowane tak, aby zapewnić maksymalną ochronę przed zużyciem. Tworzą one trwały film olejowy na powierzchniach trących, redukując tarcie i chroniąc kluczowe komponenty silnika, takie jak wał korbowy, tłoki czy zawory, przed przedwczesnym zużyciem. Stabilność termiczna syntetycznego oleju przekłada się również na jego większą odporność na utlenianie i rozkład, co oznacza, że dłużej utrzymuje swoje właściwości ochronne. Dodatkowo, nowoczesne formuły często zawierają zaawansowane pakiety dodatków uszlachetniających, które pomagają utrzymać silnik w czystości, zapobiegając powstawaniu osadów i nagarów. To wszystko sprawia, że silnik pracuje ciszej, wydajniej i dłużej.

Total 5W-40 Quartz 9000 Ineo C3 butelki

Total 5W-40 w silnikach benzynowych

Silniki wolnossące i turbodoładowane: Uniwersalne zastosowanie

Oleje Total 5W-40, zwłaszcza te z popularnej serii Total Quartz 9000, są projektowane z myślą o szerokim spektrum nowoczesnych silników benzynowych. Oznacza to, że z powodzeniem możesz je stosować zarówno w jednostkach wolnossących, jak i tych wyposażonych w turbosprężarkę. Turbodoładowanie generuje wyższe temperatury i ciśnienia wewnątrz silnika, dlatego olej musi być odporny na ekstremalne warunki. Syntetyczna baza oleju Total 5W-40 zapewnia mu doskonałą stabilność termiczną i oksydacyjną, co jest kluczowe dla ochrony silnika pracującego pod obciążeniem.

Dzięki temu olej skutecznie chroni przed zużyciem elementy turbosprężarki, a także zapewnia odpowiednie smarowanie w całym zakresie obrotów i obciążeń. Stosowanie tego oleju w silnikach benzynowych, zarówno tych starszych konstrukcji, jak i najnowszych, przyczynia się do utrzymania ich w dobrej kondycji, zapewniając płynną pracę i optymalne osiągi.

Jednostki z wtryskiem bezpośrednim: Czy to dobry wybór?

Nowoczesne silniki benzynowe coraz częściej wykorzystują technologię bezpośredniego wtrysku paliwa (GDI Gasoline Direct Injection). Systemy te pozwalają na precyzyjne dawkowanie paliwa bezpośrednio do komory spalania, co przekłada się na lepszą efektywność paliwową i niższe emisje. Jednakże, wtrysk bezpośredni może również prowadzić do specyficznych problemów, takich jak gromadzenie się nagaru na zaworach dolotowych. Olej Total 5W-40, dzięki swojej zaawansowanej formule i właściwościom myjącym, jest dobrym wyborem również dla silników z bezpośrednim wtryskiem. Zapewnia on odpowiednią ochronę przed zużyciem, a dodatki zawarte w jego składzie pomagają utrzymać czystość w układzie dolotowym i zapobiegają powstawaniu osadów, które mogłyby negatywnie wpłynąć na pracę silnika.

Aprobaty producentów, na które musisz zwrócić uwagę (VW, PSA, BMW)

Aby mieć pewność, że olej Total 5W-40 jest odpowiedni dla Twojego silnika benzynowego, kluczowe jest sprawdzenie, czy spełnia on specyficzne aprobaty producentów samochodów (OEM). Oto najważniejsze z nich, które często można znaleźć na opakowaniach olejów Total Quartz 9000 5W-40:

  • Volkswagen: VW 502.00 Jest to norma przeznaczona dla silników benzynowych Volkswagena, Audi, Skody i Seata, które wymagają oleju o podwyższonej odporności na wysokie temperatury i obciążenia.
  • Mercedes-Benz: MB-Approval 229.5 Norma ta jest wymagana przez Mercedes-Benz dla wielu silników benzynowych, zapewniając doskonałą ochronę i wydłużone interwały wymiany oleju.
  • BMW: BMW Longlife-01 (LL-01) Ta aprobata BMW jest przeznaczona dla silników benzynowych, gwarantując ich niezawodność i długowieczność.
  • Porsche: A40 Norma ta jest wymagana przez Porsche dla ich mocnych silników benzynowych, które pracują w ekstremalnych warunkach.
  • PSA (Peugeot/Citroën): PSA B71 2296 Jest to specyfikacja dla silników benzynowych grupy PSA, zapewniająca kompatybilność z ich konstrukcjami.

Posiadanie tych aprobat potwierdza, że olej Total Quartz 9000 5W-40 został przetestowany i zatwierdzony przez danego producenta, co daje Ci pewność co do jego jakości i dopasowania do konkretnego silnika.

Total 5W-40 w silnikach Diesla: Zrozum różnice

Silniki bez filtra cząstek stałych (DPF/FAP): Zielone światło dla Total Quartz 9000

Jeśli Twój samochód z silnikiem Diesla nie jest wyposażony w filtr cząstek stałych (DPF w grupie VAG lub FAP we francuskich konstrukcjach), olej Total Quartz 9000 5W-40 może być dla Ciebie odpowiednim wyborem. Ten olej, spełniający normy ACEA A3/B4, jest klasyfikowany jako olej "Full SAPS" (o standardowej zawartości popiołów siarczanowych, fosforu i siarki). Jest on często rekomendowany do starszych konstrukcji silników Diesla, w tym tych z pompowtryskiwaczami, gdzie wymagana jest norma VW 505.00. Jego formuła zapewnia skuteczną ochronę przed zużyciem i stabilną pracę silnika.

Posiadasz DPF lub FAP? Musisz wybrać inny olej z rodziny Total!

To niezwykle ważne ostrzeżenie: jeśli Twój samochód z silnikiem Diesla jest wyposażony w filtr cząstek stałych (DPF lub FAP), absolutnie nie powinieneś stosować oleju Total Quartz 9000 5W-40. Oleje typu "Full SAPS", takie jak Quartz 9000, zawierają więcej popiołów siarczanowych, fosforu i siarki. Te składniki, choć korzystne dla ochrony silnika w jednostkach bez DPF, mogą w silnikach z filtrem cząstek stałych prowadzić do jego szybkiego zapchania i uszkodzenia. Filtr DPF/FAP jest drogim elementem układu wydechowego, a jego awaria wiąże się z kosztownymi naprawami, często sięgającymi kilku tysięcy złotych. Dlatego tak kluczowe jest rozróżnienie i wybór odpowiedniego typu oleju.

Czym jest olej "Low SAPS" i dlaczego chroni Twój filtr DPF? (Total Quartz Ineo C3 5W-40)

Aby zapewnić długą żywotność filtrów cząstek stałych (DPF/FAP), producenci samochodów wymagają stosowania olejów typu "Low SAPS". Skrót ten oznacza "Low Sulphated Ash, Phosphorus and Sulphur", czyli niska zawartość popiołów siarczanowych, fosforu i siarki. Oleje te mają specjalnie zredukowaną ilość tych pierwiastków, które w procesie spalania mogą tworzyć osady blokujące mikropory filtra DPF/FAP.

Total Quartz Ineo C3 5W-40 jest przykładem takiego oleju. Spełnia on normę ACEA C3, która jest dedykowana właśnie dla silników z systemami oczyszczania spalin. Dodatkowo, często posiada aprobaty takie jak MB 229.51, VW 505.01 (kluczowa dla silników Diesla z pompowtryskiwaczami i DPF) czy GM Dexos2. Stosowanie oleju Low SAPS jest więc niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania nowoczesnych diesli z DPF/FAP, chroniąc je przed kosztownymi awariami i zapewniając zgodność z normami emisji spalin.

Normy VW 505.00 vs 505.01: Zrozumienie różnicy, która oszczędzi Ci tysiące złotych

W przypadku silników Diesla grupy Volkswagen, rozróżnienie między normami VW 505.00 a VW 505.01 jest absolutnie kluczowe i może uchronić Cię przed kosztownymi naprawami. Oto ich główne różnice:

Norma Zastosowanie i kluczowe cechy
VW 505.00 Jest to starsza norma przeznaczona dla silników Diesla z turbodoładowaniem lub bez, które nie są wyposażone w filtr cząstek stałych (DPF). Olej spełniający tę normę jest zazwyczaj typu "Full SAPS". Może być stosowany w niektórych silnikach z pompowtryskiwaczami, ale tylko jeśli producent wyraźnie tego nie zabrania.
VW 505.01 Jest to norma dedykowana dla silników Diesla z pompowtryskiwaczami (TDI PD) oraz dla silników Diesla z filtrem cząstek stałych (DPF). Oleje spełniające tę normę muszą być typu "Low SAPS", aby chronić filtr DPF/FAP przed zapchaniem. Zapewniają również odpowiednie smarowanie dla specyficznych wymagań układu wtryskowego z pompowtryskiwaczami.

Pamiętaj, że stosowanie oleju z normą VW 505.00 w silniku wymagającym VW 505.01 (np. z DPF) może prowadzić do uszkodzenia filtra. Zawsze sprawdzaj dokładne wymagania producenta Twojego pojazdu.

Rozszyfruj etykietę Total 5W-40: Normy i aprobaty

ACEA A3/B4 vs ACEA C3: Która norma jest dla Ciebie?

Klasyfikacje ACEA (European Automobile Manufacturers' Association) dostarczają ważnych informacji o przeznaczeniu oleju. Oto porównanie dwóch kluczowych norm, które możesz spotkać na etykietach olejów Total 5W-40:

Norma Charakterystyka i zastosowanie
ACEA A3/B4 Jest to norma dla olejów typu "Full SAPS" (o standardowej zawartości popiołów). Przeznaczona jest głównie do silników benzynowych (A3) i Diesla (B4) o wysokich osiągach, które nie są wyposażone w filtry cząstek stałych (DPF/FAP). Zapewnia wysoką ochronę przed zużyciem i czystość silnika.
ACEA C3 Jest to norma dla olejów typu "Low SAPS" (nisko popiołowych), zaprojektowanych specjalnie do ochrony nowoczesnych systemów oczyszczania spalin, takich jak filtry cząstek stałych (DPF/FAP) i katalizatory trójdrożne. Oleje te są kompatybilne z silnikami benzynowymi i Diesla, ale ich głównym zadaniem jest minimalizowanie ryzyka zapchania DPF/FAP.

Wybór między tymi normami zależy bezpośrednio od wyposażenia Twojego silnika w filtr cząstek stałych.

API SN/CF: Co mówi amerykańska specyfikacja?

Oprócz europejskich norm ACEA, na etykietach olejów Total 5W-40 często znajdziesz również oznaczenia API (American Petroleum Institute). Są to amerykańskie standardy jakościowe. W przypadku oleju Total Quartz 9000 5W-40, często spotkasz oznaczenie API SN/CF:

  • SN: Jest to najwyższa obecnie obowiązująca norma API dla silników benzynowych. Oleje z tą specyfikacją zapewniają lepszą ochronę przed zużyciem, większą odporność na wysokie temperatury i lepszą kompatybilność z nowoczesnymi silnikami, w tym tymi z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem.
  • CF: Jest to norma API dla silników Diesla. Oznacza ona, że olej zapewnia skuteczną ochronę przed zużyciem i osadami w silnikach wysokoprężnych, w tym tych z turbodoładowaniem.

Połączenie SN/CF na etykiecie oznacza, że olej ten jest uniwersalny i może być stosowany zarówno w nowoczesnych silnikach benzynowych, jak i Diesla (pod warunkiem braku DPF/FAP w przypadku tej konkretnej wersji oleju).

etykieta oleju silnikowego normy aprobaty

Sprawdzanie aprobaty OEM: Gdzie szukać oznaczeń VW, MB, BMW, Porsche i PSA?

Aprobaty producentów samochodów (OEM Original Equipment Manufacturer) są najlepszym potwierdzeniem, że dany olej został przetestowany i dopuszczony do użytku w konkretnych modelach pojazdów. Na opakowaniu oleju Total 5W-40 szukaj tych oznaczeń w widocznym miejscu, zazwyczaj w okolicy głównych specyfikacji (ACEA, API).

Producenci umieszczają je w formie logotypów lub kodów, np. "VW 502.00", "MB-Approval 229.5", "BMW LL-01", "Porsche A40", "PSA B71 2296" dla wersji Full SAPS, lub "VW 505.01", "MB 229.51" dla wersji Low SAPS. Te oznaczenia są kluczowe potwierdzają one, że olej spełnia rygorystyczne wymagania techniczne danego producenta dotyczące ochrony silnika, jego czystości i kompatybilności z systemami oczyszczania spalin. Jeśli wymagana przez producenta Twojego auta norma lub aprobata znajduje się na etykiecie oleju, możesz mieć pewność co do jego właściwego doboru.

Unikaj błędów przy wyborze oleju Total 5W-40

Błąd nr 1: Ignorowanie wymogu "Low SAPS" w nowoczesnym dieslu

To najpoważniejszy i najczęściej popełniany błąd przez właścicieli nowoczesnych samochodów z silnikiem Diesla. Wiele osób, widząc na opakowaniu "5W-40", zakłada, że każdy olej o tej lepkości będzie odpowiedni. Nic bardziej mylnego! Jak już wielokrotnie podkreślaliśmy, silniki Diesla wyposażone w filtr cząstek stałych (DPF/FAP) wymagają stosowania olejów typu "Low SAPS" (ACEA C3). Użycie oleju "Full SAPS" (ACEA A3/B4), nawet jeśli ma tę samą lepkość 5W-40, prowadzi do stopniowego zapchania filtra cząstek stałych. Proces ten jest nieodwracalny i kończy się koniecznością wymiany DPF/FAP, co jest bardzo kosztowne. W Polsce, gdzie diesle z DPF są bardzo popularne, ten błąd jest niestety nagminny i generuje ogromne koszty dla kierowców.

Błąd nr 2: Sugerowanie się wyłącznie lepkością 5W-40 bez sprawdzania norm

Lepkość 5W-40 to tylko jeden z parametrów oleju. Określa on jego zachowanie w niskich i wysokich temperaturach, ale nie mówi nic o jego składzie chemicznym czy przeznaczeniu dla konkretnych technologii silnikowych. Na rynku znajdziesz wiele olejów 5W-40, które różnią się między sobą kluczowymi parametrami, takimi jak zawartość popiołów (Full SAPS vs Low SAPS) czy specyficzne aprobaty producentów. Sama lepkość nie gwarantuje zgodności z wymaganiami Twojego silnika. Zawsze, ale to zawsze, należy sprawdzić, czy olej spełnia normy ACEA, API oraz, co najważniejsze, czy posiada wymagane aprobaty producenta Twojego samochodu (OEM). Tylko wtedy masz pewność, że olej zapewni optymalną ochronę.

Błąd nr 3: Mieszanie różnych typów olejów Total 5W-40

Choć może się to wydawać kuszące, aby uzupełnić niewielki ubytek oleju, nie należy mieszać różnych typów olejów Total 5W-40, nawet jeśli mają tę samą lepkość. Na przykład, mieszanie oleju Total Quartz 9000 5W-40 (Full SAPS) z Total Quartz Ineo C3 5W-40 (Low SAPS) może zniweczyć korzyści płynące z formuły Low SAPS. W ten sposób "zanieczyścisz" olej Low SAPS, zwiększając jego zawartość popiołów i potencjalnie skracając żywotność filtra DPF/FAP. Dodatkowo, różne pakiety dodatków uszlachetniających w różnych olejach mogą ze sobą reagować w nieprzewidywalny sposób, negatywnie wpływając na właściwości smarne i ochronne. Jeśli musisz dolać oleju, najlepiej użyj tego samego produktu, który masz aktualnie w silniku.

Total 5W-40: Idealny wybór dla Twojego auta

Lista kontrolna: Sprawdź te 3 punkty przed zakupem

Aby upewnić się, że wybierasz właściwy olej Total 5W-40 dla swojego pojazdu, wykonaj następujące kroki:

  1. Sprawdź, czy Twój samochód posiada filtr cząstek stałych (DPF/FAP). Jest to kluczowe rozróżnienie. Jeśli masz DPF/FAP, potrzebujesz oleju "Low SAPS" (ACEA C3). Jeśli nie masz DPF/FAP, zazwyczaj możesz stosować olej "Full SAPS" (ACEA A3/B4).
  2. Zapoznaj się z instrukcją obsługi pojazdu i znajdź wymagane normy oraz aprobaty producenta (OEM). Znajdziesz tam dokładne oznaczenia, np. VW 502.00, MB 229.51, BMW LL-04 itp. Są to najważniejsze kryteria wyboru.
  3. Porównaj wymagane normy z etykietą oleju Total 5W-40. Upewnij się, że wybrana przez Ciebie wersja oleju (np. Total Quartz 9000 5W-40 lub Total Quartz Ineo C3 5W-40) posiada na opakowaniu wszystkie wymagane przez producenta Twojego samochodu normy i aprobaty.

Gdzie szukać rekomendacji producenta Twojego samochodu?

Najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o tym, jaki olej silnikowy jest zalecany do Twojego samochodu, jest instrukcja obsługi pojazdu. Zazwyczaj znajduje się ona w schowku lub jest dostępna w formie cyfrowej na stronie internetowej producenta. Warto również zajrzeć do książki serwisowej, gdzie mechanik mógł zanotować stosowany wcześniej typ oleju. W razie wątpliwości, autoryzowane serwisy producenta samochodu lub profesjonalne warsztaty specjalizujące się w danej marce również udzielą fachowej porady. Pamiętaj, że inwestycja w sprawdzenie tych informacji to gwarancja długiej i bezproblemowej pracy Twojego silnika.

Przeczytaj również: Jakie badania krwi są konieczne po utracie prawa jazdy za alkohol i jak je wykonać?

Podsumowanie: Jak wybrać właściwy olej Total 5W-40 dla Twojego silnika?

Wybór odpowiedniego oleju silnikowego to klucz do długowieczności i bezawaryjnej pracy Twojego pojazdu. Mam nadzieję, że ten artykuł rozwiał Twoje wątpliwości dotyczące przeznaczenia oleju Total 5W-40. Teraz już wiesz, że nie każdy olej 5W-40 jest taki sam kluczowe jest dopasowanie do technologii silnika, a zwłaszcza obecności filtra cząstek stałych (DPF/FAP) oraz spełnienie specyficznych norm i aprobat producenta.

  • Zawsze sprawdzaj, czy Twój silnik jest wyposażony w DPF/FAP. Jeśli tak, wybieraj oleje typu "Low SAPS" (np. Total Quartz Ineo C3 5W-40, ACEA C3).
  • Jeśli Twój silnik nie ma DPF/FAP, zazwyczaj odpowiedni będzie olej "Full SAPS" (np. Total Quartz 9000 5W-40, ACEA A3/B4).
  • Najważniejsze jest dopasowanie oleju do konkretnych norm i aprobat producenta samochodu (OEM), wymienionych w instrukcji obsługi.

Z mojego doświadczenia wynika, że najwięcej problemów sprawia ignorowanie wymogu stosowania olejów "Low SAPS" w silnikach z DPF. To najczęstszy błąd, który prowadzi do bardzo kosztownych awarii. Pamiętaj, że nawet jeśli dwa oleje mają tę samą lepkość 5W-40, mogą mieć zupełnie inne przeznaczenie i skład. Zawsze kieruj się normami i aprobatami podanymi przez producenta Twojego pojazdu to najpewniejsza droga do ochrony Twojego silnika.

A jakie są Twoje doświadczenia z wyborem olejów silnikowych? Czy miałeś kiedyś problem z dobraniem odpowiedniego produktu do swojego samochodu? Podziel się swoją opinią w komentarzach poniżej!

Źródło:

[1]

https://galonoleje.pl/oleje-5w40/292-total-quartz-9000-5w40-5l-syntetyczny-olej-silnikowy-3425901111018.html

[2]

https://zmienolej.pl/oleje-silnikowe/3649-olej-silnikowy-total-5w40-quartz-9000-energy-5l-3425901019277.html

Najczęstsze pytania

Tak, oleje Total 5W-40 z normą ACEA A3/B4 (np. Quartz 9000) są generalnie odpowiednie do silników benzynowych zasilanych LPG, pod warunkiem spełnienia wymagań producenta pojazdu.

Nie zaleca się mieszania tych olejów. Quartz 9000 to "Full SAPS", a Ineo C3 to "Low SAPS". Mieszanie może negatywnie wpłynąć na właściwości oleju, zwłaszcza w silnikach z DPF.

Główna różnica to zawartość popiołów. Quartz 9000 (Full SAPS) jest do silników bez DPF, a Ineo C3 (Low SAPS) jest obowiązkowy do silników z DPF/FAP.

Absolutnie nie. Norma VW 505.00 jest przeznaczona dla silników Diesla bez DPF. Do silników z DPF wymagana jest norma VW 505.01 lub inna specyficzna dla DPF.

Oceń artykuł

Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline

Tagi

olej total 5w40 do jakich silników
/
olej total 5w-40 do jakich silników
/
total quartz 5w-40 zastosowanie
Autor Tomasz Grudziński
Tomasz Grudziński

Zawodowo zajmuję się motoryzacją, a moją największą pasją są samochody marki Honda. Od lat testuję różne modele, rozmawiam z mechanikami i gromadzę informacje, by przekazywać je na tym portalu. Wierzę, że innowacje i dopracowana technologia sprawiają, że jazda może być czystą przyjemnością.

Napisz komentarz

Polecane artykuły